Charakterystyka tłuszczów

09-03-2016, 15:15 ( 0 )

Często zastanawiasz się jakiego tłuszczu użyć czy to do pieczenia, krótkiego podsmażenia, smażenia bądź do surówek? W polskich rodzinach najczęściej smaży się na smalcu, maśle lub oleju rzepakowym, a do sałatek dodaje się oliwę. Czy aby na pewno jest to dobry sposób na „zdrowe” jedzenie?

            Bez wątpienia do wielu potraw wykonywanych w kuchni poleca się tłuszcze roślinne, które zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), mają one bowiem zdecydowanie bardziej korzystny wpływ na nasze zdrowie niż tłuszcze zwierzęce bogate w nasycone kwasy tłuszczowe (NKT). NKT zawarte między innymi w smalcu, słoninie, łoju czy też maśle i (roślinnym) oleju kokosowym mogą przyczyniać się do powstawania chorób sercowo-naczyniowych. Jednakże NKT nie można unikać całkowicie. Pewna ich ilość (7-10% codziennego zapotrzebowania energetycznego) potrzebna jest do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania organizmu. W tym celu warto uwzględnić w swojej diecie spożycie takich produktów jak masło czy chude mięso. Jeśli chcesz się zdrowo odżywiać powinieneś ograniczyć w diecie proces smażenia - szczególnie na tłuszczu, jednakże jeśli już wykorzystujesz tą technikę kulinarną powinieneś, wybierając rodzaj tłuszczu na którym smażysz, kierować się temperaturą jego dymienia. Temperatura dymienia to punkt, w którym produkt zaczyna się palić i wydzielać akroleinę i akryloamid - substancje rakotwórcze oraz specyficzny smak i zapach. Wysoką temperaturę dymienia mają przede wszystkim kwasy tłuszczowe nasycone, następnie jednonienasycone, a najniższą temperaturą dymienia charakteryzują się kwasy tłuszczowe wielonienasycone. W takim razie do długotrwałego smażenia dobrze sprawdzi się masło klarowane lub olej kokosowy o wysokich temperaturach dymienia, wśród tłuszczów roślinnych taką temperaturą charakteryzuje się olej ryżowy. Do krótkiego smażenia polecane są olej rzepakowy i oliwa, ta druga dodatkowo jest bardziej odporna na utlenianie, gdyż zawiera dużo jednonienasyconych kwasów tłuszczowych.  Do smażenia nie nadają się kompletnie nierafinowane oleje tłoczone na zimno – ich naturalnym środowiskiem są sałatki. Zaleca się aby stosunek wielonienasyconych kwasów tłuszczowych n-6 : n-3 był  5 (4) : 1, dlatego do stosowania na zimno poleca się olej lniany o bardzo dużej zawartości kwasów tłuszczowych n-3. Ponadto polecana jest również oliwa, olej rzepakowy (na zimno) czy olej z orzechów włoskich. Coraz modniejsze stają się oleje z wiesiołka, czarnuszki czy konopi, które sprawdzą się do przygotowywania zimnych posiłków. 

Komentarze:



Działanie kapsaicyny

Więcej

Właściwości prozdrowotne zielonej herbaty i kawy

Więcej

Charakterystyka tłuszczów

Więcej

Twoje pożywienie powinno być lekarstwem, a twoje lekarstwo powinno być pożywieniem.

Hipokrates

O mnie

Ostatnie artykuły

DZIAŁANIE KAPSAICYNY
22-10-2017, 20:49

WŁAŚCIWOŚCI PROZDROWOTNE ZIELONEJ HERBATY I KAWY
13-03-2016, 19:18

CHARAKTERYSTYKA TŁUSZCZÓW
09-03-2016, 15:15

ZOBACZ WSZYTKIE

Dane kontaktowe

  • Dietetyk Adrianna Nijakowska
  • +48 509 640 659
  • dietetyk@adriannagrzelak.pl
  • Oddział w Ostrowie Wielkopolskim*:

    ul. Górna 7,
    63-400 Ostrów Wielkopolski

    * Usługi świadczone są u klientów.