Masło czy margaryna?

02-03-2016, 12:30 ( 0 )

Na to pytanie próbuje odpowiedzieć wielu ludzi. Czy lepiej spożywać masło, które zawiera tyle cholesterolu czy może margarynę, której składu nie zna przeciętny Polak?

Otóż tu was zaskoczę  nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie.

            Zacznę od masła . . .

            Masło należy do tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, z tego też względu zawiera dużą ilość cholesterolu oraz nasyconych kwasów tłuszczowych. Powszechnie uważa się, że duże spożycie produktów bogatych w tłuszcze nasycone oraz cholesterol sprzyja wzrostowi stężenia w surowicy krwi cholesterolu frakcji LDL (tej o niekorzystnym działaniu). U osób starszych, dostarczających dużą ilość tłuszczów zwierzęcych, mających wysoki cholesterol w surowicy krwi, cierpiących na choroby układu krążenia czy miażdżycę, nie zaleca się stosowania masła w codziennej diecie. Jednakże cholesterol, który szkodzi wyżej wymienionym osobom jest przydatny dzieciom i innym zdrowym osobom, bowiem odpowiada za budowę błon komórkowych, jest prekursorem wielu hormonów, witaminy D czy kwasów żółciowych. Ponadto masło zawiera sprzężony kwas linolowy (CLA), który ma działanie przeciwnowotworowe i wspomaga redukcję masy ciała. Dodatkowo w maśle znajdują się witaminy rozpuszczalne w tłuszczach takie jak A, D czy E. Ponadto zawiera wiele składników mineralnych - w tym jod i selen warunkujące prawidłowe działanie tarczycy. Masło jest lekkostrawnym tłuszczem dlatego często polecane jest dla dzieci, osób starszych czy osób cierpiących na choroby przewodu pokarmowego.

            Margaryna stała się chętnie kupowanym zamiennikiem masła w celu zmniejszenia spożycia cholesterolu, ale czy słusznie? To zależy. Jak już wspomniałam osoby z chorobami układu krążenia (dla których spożycie tłuszczy zwierzęcych jest niewskazane) jak najbardziej powinny stosować margarynę i to najlepiej z dodatkiem stanoli lub steroli roślinnych. Do margaryn zawierających wspomniane związki należą: Benecol, Flora Pro-Activ czy Optima Cardio. Zaletą margaryny jest wysoka zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych korzystnych dla zdrowia. Zawartość tłuszczu w margarynie może być taka jak w maśle, jednakże coraz częściej dostępne na rynku są margaryny o zdecydowanie niższej zawartości tłuszczu, co obniża jej kaloryczność. Niewątpliwą zaletą margaryny, braną często pod uwagę przez konsumentów jest jej dobra smarowność. Margaryny nie są źródłem witamin A i D, dlatego wielu producentów wzbogaca je o te składniki. Minusem jest na pewno gorsza strawność margaryny w porównaniu do masła. Szkodliwe dla zdrowia okazują się także nienasycone kwasy tłuszczowe produkowane podczas utwardzania ciekłych olejów roślinnych (tłuszcze trans). Liczne badania wykazały, że kwasy tłuszczowe trans, podobnie jak tłuszcze nasycone odpowiedzialne są za wzrost stężenia cholesterolu LDL, a ponadto obniżają stężenie cholesterolu HDL. Ponadto naukowcy wskazują na ich zwiększony wpływ na  rozwój chorób układu krążenia w porównaniu do nasyconych kwasów tłuszczowych czy cholesterolu zawartych w maśle. Obecnie udoskonalono proces produkcji margaryny i utwardzanie zastępuje się estryfikacją olejów roślinnych – a zatem eliminuje się szkodliwe tłuszcze trans – w szczególności dotyczy to margaryn miękkich (kubkowych), gdzie zawartość tłuszczów trans nie przekracza 1%. Jeśli chcesz spożywać margarynę bądź powinieneś/naś to spożywaj - nie ma w tym nic strasznego. Margaryny z dodatkiem stanoli bądź steroli są skuteczne w obniżaniu cholesterolu frakcji LDL. Musisz tylko czytać etykiety i wybierać margaryny (miękkie), które nie mają na opakowaniu napisu „zawiera tłuszcze częściowo uwodornione lub częściowo utwardzane”. Jednakże jak zwykle wskazany jest umiar i złoty środek można osiągnąć stosując naprzemiennie masło i margarynę uwzględniając przy tym swój wiek, preferencje smakowe, a przede wszystkim choroby. 

 

Komentarze:



Właściwości prozdrowotne zielonej herbaty i kawy

Więcej

Charakterystyka tłuszczów

Więcej

Masło czy margaryna?

Więcej

Twoje pożywienie powinno być lekarstwem, a twoje lekarstwo powinno być pożywieniem.

Hipokrates

O mnie

Ostatnie artykuły

WŁAŚCIWOŚCI PROZDROWOTNE ZIELONEJ HERBATY I KAWY
13-03-2016, 19:18

CHARAKTERYSTYKA TŁUSZCZÓW
09-03-2016, 15:15

MASŁO CZY MARGARYNA?
02-03-2016, 12:30

ZOBACZ WSZYTKIE

Dane kontaktowe

  • Dietetyk Adrianna Grzelak
  • +48 509 640 659
  • dietetyk@adriannagrzelak.pl
  • Oddział w Ostrowie Wielkopolskim*:

    ul. Górna 7,
    63-400 Ostrów Wielkopolski

    * Usługi świadczone są u klientów.