Woda mineralna niegazowana, a może jednak gazowana? Czym właściwie różni się woda źródlana od wody mineralnej?

21-09-2015, 15:15 ( 1 )

Woda to najczęściej polecany płyn do spożycia przez dietetyków. Jednakże którą butelkę wybrać, gdy w sklepie pełno regałów z różnymi rodzajami wód? Czym tak właściwie różni się woda źródlana od wody mineralnej? Czy skoro lubię wodę gazowaną to koniecznie muszą zastępować ją wodą niegazowaną? Niniejszy artykuł pozwoli wam rozwiać swoje wątpliwości.

            Woda źródlana i naturalna woda mineralna (bo taką nazwą powinny być oznakowane butelki) maja wiele cech wspólnych: obydwie pochodzą ze złóż podziemnych, są dobrze odizolowane od zanieczyszczeń podczas ich wydobywania, dzięki czemu zachowują wysoką czystość mikrobiologiczną i chemiczną, ponadto rozlewanie do opakowań musi znajdować się w jak najbliższym sąsiedztwie od wydobycia, poza tym nie mogą podlegać żadnym procesom, w tym uzdatniania (muszą być całkowicie naturalne).

            Z reguły woda mineralna wydobywana jest z głębszych warstw geologicznym bardziej zasobnych w minerały. Najważniejszą cechą różniącą te typy wód jest stabilność składu mineralnego. Otóż dla wód źródlanych nie ma wymagań dotyczących oznaczania na etykiecie ilości składników mineralnych, dlatego ilość składników mineralnych nie musi być stabilna. Mimo, iż nie ma obowiązku znakowania wód źródlanych, producenci często to robią, dlatego czytaj bardzo uważnie etykiety. Wody źródlane z założenia nie różnią się zbytnio od wody z kranu i są niskozmineralizowane, dlatego mogą być spożywane przez wszystkich. Podstawową różnicą między wodą kranową a źródlaną jest czystość mikrobiologiczna i chemiczna tej drugiej. Jeśli chcesz pić wodę kranową najlepiej założyć filtr czy przegotować wodę (nie usunie zanieczyszczeń chemicznych tylko mikrobiologiczne). W niektórych miejscach woda z kranu jest rzeczywiście bardzo czysta jednakże należy to zbadać w sanepidzie, oddając próbkę wody z twojego kranu. Woda wodociągowa ma mniejsze restrykcje co do zanieczyszczeń, może zawierać więcej szkodliwych metali ciężkich oraz pozostałości po procesie uzdatniania, ponadto stan samych rur może pozostawiać wiele do życzenia.

            Woda mineralna również nie jest równa innej wodzie mineralnej. W systematyce wyróżnia się wody:

  • bardzo niskozmineralizowane  <50mg/l;

 

 

  • niskomineralizowane  <500 mg/l;
  • średniomineralizowane 501–1500 mg/l;
  • wysokomineralizowane >1500 mg/l.

 

Wody mineralne szczególnie średnio i wysokozmineralizowane polecane są dla sportowców, osób o zwiększonej aktywności fizycznej, podczas upałów, a także gdy mamy znaczne niedobory np. wapnia czy magnezu. W innych przypadkach warto pić naprzemiennie wodę źródlaną czy niskozmineralizowaną oraz wody o wyższej mineralizacji. Wody o niższej mineralizacji mają delikatnie mniejsze właściwości zdrowotne jednakże ich rola skupia się  na nawadnianiu organizmu, prawidłowej termoregulacji, a także uczestniczą w procesie trawienia. Jeśli masz nadciśnienie, cukrzycę lub problemy z nerkami oraz sercem wybieraj wody o niskiej zawartości sodu, natomiast przy problemach z nadkwasotą lub refluksem żołądkowo-przełykowym pomocne będą wody o dużej zawartości wodorowęglanów i sodu. Na poprawę perystaltyki jelit, przeciwko zaparciom korzystny wpływ ma picie wody zasobnej w siarczany i magnez. Ponadto wody wysokozmineralizowane bogate w magnez czy wapń pomogą zbilansować ich ilość w organizmie.

Zalecanymi wodami źródlanymi bądź niskozmineralizowanymi są Primavera, Żywiec Zdrój, Nestle Aquarel, Kropla Beskidu czy Dobrowianka. Do polecanych wód średniozmineralizowanych należy Nałęczowianka oraz Cisowianka, natomiast z wód wysokozmineralizowanych warto pić Muszyniankę, Staropolankę 2000 lub Piwniczankę.

Pozostaje jeszcze jedna kwestia do wyjaśnienia, czy wybrać wodę gazowaną czy niegazowaną. Nie można powiedzieć, że woda gazowana jest zła i bezgranicznie nie wolno jej pić. Dwutlenek węgla odpowiedzialny za bąbelki w wodzie przyczynia się do pobudzania trawienia i wpływa na wzrost apetytu. Niektóre osoby wskazują, że woda gazowana ma większe działanie orzeźwiające. Wody gazowanej nie powinny pić osoby z nadżerkami, wrzodami żołądka, cierpiący na zespół jelita drażliwego, po wszelkich operacjach. Dwutlenek węgla może powodować wzdęcia, szczególnie gdy się łapczywie pije. Zgromadzone „bąbelki” powodują zbyt szybkie nasycenie wodą i mimo, iż organizm jest niedostatecznie nawodniony nie jesteśmy w stanie już więcej wypić, dlatego należy ograniczać picie wody gazowanej podczas stosowania wysokiej aktywności. Ponadto u osób z nadciśnieniem tętniczym, problemami z sercem, niewydolnością krążenia czy na diecie lekkostrawnej również nie wskazane jest picie wody gazowanej. Jeśli natomiast preferujesz wodę gazowaną i nie masz żadnych z powyższych dolegliwości picie wody gazowanej szczególnie z dużą zawartością magnezu i wapnia wspomoże ich przyswajanie. 

Komentarze:


Bartosz

Fajny artykuł, zawiera przydatne i ciekawe informacje!


Działanie kapsaicyny

Więcej

Właściwości prozdrowotne zielonej herbaty i kawy

Więcej

Charakterystyka tłuszczów

Więcej

Twoje pożywienie powinno być lekarstwem, a twoje lekarstwo powinno być pożywieniem.

Hipokrates

O mnie

Ostatnie artykuły

DZIAŁANIE KAPSAICYNY
22-10-2017, 20:49

WŁAŚCIWOŚCI PROZDROWOTNE ZIELONEJ HERBATY I KAWY
13-03-2016, 19:18

CHARAKTERYSTYKA TŁUSZCZÓW
09-03-2016, 15:15

ZOBACZ WSZYTKIE

Dane kontaktowe

  • Dietetyk Adrianna Nijakowska
  • +48 509 640 659
  • dietetyk@adriannagrzelak.pl
  • Oddział w Ostrowie Wielkopolskim*:

    ul. Górna 7,
    63-400 Ostrów Wielkopolski

    * Usługi świadczone są u klientów.