Woda mineralna nie tylko zdrowa, ale i dobra?

21-09-2015, 15:03 ( 0 )

Czytając naukowe publikacje, książki dla sportowców czy blogi i strony internetowe wszędzie spotyka się zalecenia dotyczące picia wody mineralnej. Zimą pijesz gorącą czekoladę, kawę lub herbatkę rozgrzewającą, a latem co Ci pozostaje? Nie możesz przekonać się do wody mineralnej, pijesz napoje gazowane, dosładzane soki owocowe, mimo, iż zdajesz sobie sprawę z dobroczynnego wpływu wody na organizm. CZAS TO ZMIENIĆ !!!

                Woda stanowi najwięcej, bo między 50 -70 % masy ciała człowieka. W ciągu doby człowiek traci duże ilości wody poprzez wydalanie moczu, kału, pocenie się, oddychanie. W różnych warunkach atmosferycznych i adekwatnie do ciężkości wykonywanej pracy organizm traci odpowiednio więcej lub mniej wody. Każde straty należy uzupełniać, dlatego dla zachowania właściwego bilansu gospodarki wodno-mineralnej ważne jest spożywanie optymalnej ilości płynów, a w szczególności wody. Zalecenia Instytutu Żywności i Żywienia wskazują na przyjmowanie minimum 2 litrów płynów w ciągu dnia, najlepiej pod postacią wody mineralnej. Większość osób powinna przyjmować taką ilość płynów, jednakże w pewnych przypadkach jak np. u sportowców, osób ciężko pracujących fizycznie, chorych na kamicę, kobiet w I i II trymestrze ciąży zapotrzebowanie na płyny zwiększa się. Dlatego podczas indywidualizacji ilości przyjmowania płynów stosuje się przelicznik, w którym na 1kg masy ciała zdrowy dorosły człowiek powinien przyjąć 30 ml płynów (osoba o masie ciała 80 kg powinna zatem wypić 2,4 l płynów). Oczywiście jest to minimalna ilość płynów jaką należy dostarczyć, jednakże w określonych jednostkach chorobowych, u sportowców czy w okresie letnim (podczas upałów) należy dostarczać większych ilości płynów. Przy wysokiej temperaturze organizm wydala więcej wody z potem w celu utrzymania prawidłowej termoregulacji. Wówczas należy pić duże ilości wody, dochodzące nawet do 4 l. Należy przy tym pamiętać, aby spożywać wodę regularnie, przez cały dzień, jeszcze zanim odczuje się pragnienie, gdyż pragnienie świadczy już o 1-2% odwodnieniu organizmu. Natomiast sportowcy powinni pić podczas ćwiczeń 150-350 ml płynów co 15-20 minut. Najlepiej jeśli będą to płyny izotoniczne, naprzemiennie z wodą mineralną średnio- lub wysokozmineralizowaną. Po treningu należy uzupełnić straty. Najlepiej ważyć się przed i po treningu. Na 1 kg utracony podczas ćwiczeń należy wypić 1,5 litra płynu, oczywiście rozkładając to na porcje. W uproszczeniu jeśli nie zawsze jesteś w stanie się zważyć to możesz posłużyć się tym, ze na 1000kcal wydatkowanych należy przyjąć 1 litr płynu.

                W celu uzupełnienia znacznych strat płynów i składników mineralnych zaleca się picie średnio- i wysokozmineralizowanych wód mineralnych o dużej zawartości elektrolitów. Jeśli cierpisz na nadciśnienie powinieneś wybierać wody o niskiej zawartości sodu. Natomiast u dzieci wskazane jest podawanie wody niskozmineralizowanej i niskosodowej bądź wody źródlanej.  

                Pozostaje jeszcze rozwianie wątpliwości co do wybierania odpowiedniej wody z półek sklepowych. Tak jak już wyżej wspomniano dla niemowląt i dzieci, osób o niskiej aktywności fizycznej, z nadciśnieniem czy chorobami nerek lub do codziennego spożywania zaleca się picie wody źródlanej lub niskozmineralizowanej nie przekraczającej 500ml/l ogólnej mineralizacji (np. Primavera, Żywiec Zdrój, Nestle Aquarel, Kropla Beskidu, Dobrowianka). Jednakże podczas upałów, przy wzmożonej aktywności fizycznej, niedoborach pokarmowych powinno się spożywać wody średnio- lub wysokozmineralizowane. Do polecanych wód średniozmineralizowanych należy Nałęczowianka oraz Cisowianka, natomiast z wód wysokozmineralizowanych warto pić Muszyniankę, Staropolankę 2000 lub Piwniczankę. Wody te mogą różnić się smakiem, podczas picia wód wysokozmineralizowanych często wyczuwa się lekko kwaśny posmak. Oczywiście jak zawsze należy znaleźć złoty środek i najlepiej pić różne wody naprzemiennie.

                Woda jest jednym z nielicznych płynów, który dobrze nawadnia. Jeśli nie jesteś w stanie pić wody mineralnej możesz dodać do niej liście mięty, melisy oraz owoce - nie tylko cytrynę czy pomarańczę, ale również maliny, truskawki, gruszki czy brzoskwinie. Wystarczy umyć owoce, wrzucić do dzbanka, kubka, bidonu itp. zalać wodą i opcjonalnie dodać kostki lodu. Polecam  - woda jest wtedy pyszna !!!

Komentarze:



Działanie kapsaicyny

Więcej

Właściwości prozdrowotne zielonej herbaty i kawy

Więcej

Charakterystyka tłuszczów

Więcej

Twoje pożywienie powinno być lekarstwem, a twoje lekarstwo powinno być pożywieniem.

Hipokrates

O mnie

Ostatnie artykuły

DZIAŁANIE KAPSAICYNY
22-10-2017, 20:49

WŁAŚCIWOŚCI PROZDROWOTNE ZIELONEJ HERBATY I KAWY
13-03-2016, 19:18

CHARAKTERYSTYKA TŁUSZCZÓW
09-03-2016, 15:15

ZOBACZ WSZYTKIE

Dane kontaktowe

  • Dietetyk Adrianna Nijakowska
  • +48 509 640 659
  • dietetyk@adriannagrzelak.pl
  • Oddział w Ostrowie Wielkopolskim*:

    ul. Górna 7,
    63-400 Ostrów Wielkopolski

    * Usługi świadczone są u klientów.